Bid’at islom dini nuqtai nazaridan salbiy ma’noga ega bo’lgan atamalardan biridir. Bid’at, asosan, diniy masalalarda yangilik kiritish, ya’ni Islomda an’anaviy shakllanmagan va payg’ambar Muhammad (s.a.v.) tomonidan ko’rsatilmagan yo’l-yo’riqlar, ibodatlar yoki e’tiqodiy amallarni amalga oshirishni anglatadi. Bu tushuncha Islom tarixida o’ziga xos ahamiyatga ega bo’lib, asrlar davomida diniy olimlar va fiqhshunoslar tomonidan chuqur tahlil qilinib, keng munozaralarga sabab bo’lgan.
Bid’at odatda ikki turga bo’linadi:
Bid’atning asosiy manbalari Qur’on va Hadislardir. Qur’onda to’g’ridan-to’g’ri bid’at atamasi tilga olinmagan bo’lsa-da, Payg’ambar Muhammad (s.a.v.)ning hadislarida bid’atdan ogohlantiruvchi ko’plab ko’rsatmalar mavjud. Masalan, bir hadisda u kishi: «Har bir bid’at zalolatdir, va har bir zalolat do’zaxdadir», — deb aytganlar. Bu kabi ogohlantirishlar bid’atning din uchun qanchalik xavfli ekanligini ko’rsatadi.
Islomiy manbalarga ko’ra, bid’atga berilish dinda tafovutlar va bo’linishlarga olib keladi. Shu sababdan, an’anaviy ulamolar bid’atga qarshi qat’iy turishni va dinni Payg’ambar Muhammad (s.a.v.) davrida qanday bo’lsa, shunday saqlashni targ’ib qilganlar.
Bid’at tushunchasi Islom tarixida muhim o’rin tutib, musulmonlar uchun diniy e’tiqod va amallarda ehtiyotkor bo’lishni eslatadi. Bid’atning turli talqinlari mavjud bo’lsa-da, uning diniy hayotga kiritilishi faqat Qur’on va Sunnat asosida bo’lishi kerak. Shu bilan birga, zamonaviy o’zgarishlar davrida bu tushuncha qanday qo’llanilishi haqida ham o’ylab ko’rish zarur, chunki dinning tozaligini saqlash muhimdir.
Bilim yurti o’qituvchisi I.Sabirbayev